Se hvem som kom hjem til jul!



En av de gamle Henschel-sliterne, Rjukanbanens lok nummer 20, har fått totaloverhaling og var fredag tilbake på Rjukan etter opphold hos Mantena på Marienborg i Trondheim. Gary Payton var på plass og filmet da loket ved hjelp av sterke kraner ble løftet forsiktig av lasteplanet og plassert i sitt rette element - på skinnene på Rjukan. Se filmen her.

RjB 20 var et av tre 45 tonns diesellok Rjukanbanen anskaffet i 1961, og dette toget ble parkert på Rjukan i 1991. Nå er det så godt som nytt igjen. Bare en ytre ansiktsløftning gjenstår.

Les også: Her får du tak i Bjørg W. Johansens bok, Min verdensarv

Disse lokene ble bygget av Henschel-Werke GmbH i Kassel og var arbeidshester helt fram til nedleggelsen i 1991. Hele drevsettet til kamakseldriften i motoren er skiftet. Her måtte det kjøpes inn brukte deler da nytt ikke lenger var å få tak i. Fredag 30. oktober var det endelig testkjøring og innkjøring av motoren i testbenken i Trondheim. Testen forløp normalt og de målte verdiene fra motoren var gode. Målt effekt var ca. 505 hk med maks dreiemoment på 203 kg-m. Verdiene for oljetrykk og temperatur, kjølevannstemperatur, ladeluftmengde og temperatur viste alle normale verdier, skriver Norsk Industriarbeidermuseum på sin nettside.

Lok nr 20 tilbake på Rjukan etter overhaling av motoren i Trondheim. Foto: Gary Payton.
Flere videosaker:

M/F Storegut på vannet sommeren 2015


Kommentarer

Populære innlegg

UNESCOs sekretariat innstiller på verdensarv for Rjukan og Notodden

Sol og blide fjes på jubileumscruise

Alt om verdensarvsøknaden