Husker du? Rjukanbanens siste ordinære reise

En liten overraskelse på Facebook-sida Oppvekst på Rjukan og i Tinn i dag: Arve Halvorsens 13 minutter lange dokumentarfilm om Rjukanbanes siste reis i Hydros tjeneste. Fine bilder, mange kjente ansikter og god dokumentasjon av det som var en vemodig dag både for de som jobbet på banen og fergene og for mange Rjukan-folk som hadde opplevd banen som en livsnerve for lokalsamfunnet i mange år.

Jeg var selv en av dem som fløy der med fotoapparatet denne dagen, men disse opptakene visste jeg ikke om, og filmen har jeg ikke sett før nå. Det var Morten Gustavsen som la YouTube-lenka ut på Facebook og gjorde meg oppmerksom på den.

4. juli 1991 var en varm sommerdag, men det som kunne synes som en idyllisk tog- og fergetur foregikk nok med en klump i halsen for mange av de involverte. Med stopp i ammoniumnitrat- og salpetersyreproduksjonen på Norsk Hydros fabrikker på Rjukan var det også slutt med 82 år med trafikk på Rjukanbanen. Da motorferga Storegut la ut på fra Mæl klokka 11.30 var det siste ferd i Hydros tjeneste. Lasten var bare tomvogner som skulle selges eller skrotes og dessuten diesellokomotivet RjB 21 og el-loket 5.2039. Det første skulle selges, det andre skulle leveres tilbake etter lån fra Norsk Teknisk Museum. For karene på Rjukanbanen og fergene var det farvel til en arbeidsplass.

Les også: Her får du tak i boka om Rjukanbanen


Kommentarer

Populære innlegg

UNESCOs sekretariat innstiller på verdensarv for Rjukan og Notodden

Sol og blide fjes på jubileumscruise

Alt om verdensarvsøknaden