«Skarsfos» seiler fortsatt


Slepebåten «Skarsfos» hadde en viktig rolle i industrieventyret på Rjukan helt fra starten. I 1908 satte Hydro den og en treferge inn på Tinnsjøen for å forbinde de to etappene av Rjukanbanen, Vestfjorddalsbanen og Tinnosbanen. «Skarsfos» var også med da kongen året etter erklærte Rjukanbanen for offisielt åpnet. Over Tinnsjøen ble bagasjen til hele det prominente følget skysset med «Skarsfos». Senere kom Hydros jernbaneferger, men «Skarsfos» fortsatte å være selskapets arbeidshest på Tinnsjøen. Den ble blant annet brukt til å bringe gass til fyrlyktene, og den gangen folk på Rudsgrend ble skysset over råka som fergene laget vinterstid, var Skarsfos skyssbåt.
Nå - 102 år etter at den ble sjøsatt - er «Skarsfos» fortsatt på vannet, nå som charterbåt i sin ellevte sesong, leser vi i Varden. Journalist Pål Egil Tornholm var der da fartøyet ble satt på vannet igjen etter å ha gjennomgått en omfattende overhaling hos Wector Yachting på Skjerkøya. Eier og skipper Asbjørn Lia (bildet) kunne i likhet med Sjøfartsdirektoratet si seg meget godt fornøyd etter kontrollen. -Hun er i meget god stand, sier Lia til Varden og forteller at «Skarsfos» har sin første chartertur for sesongen 8. mai. I juli går den i rute mellom Skien og Langesund. «Skarsfos» er sertifisert for 68 passasjerer. Om lag 3.500 passasjerer gikk om bord i løpet av sommeren i fjor, skriver Varden.
Les hele artikkelen her.

Kommentarer

Populære innlegg

UNESCOs sekretariat innstiller på verdensarv for Rjukan og Notodden

Alt om verdensarvsøknaden

Sol og blide fjes på jubileumscruise